NULL Skriv ut sidan - Tillinge

Anbytarforum

Titel: Tillinge
Skrivet av: Bertil Lindh skrivet 2015-02-11, 14:41
Hej Hans Olof. Tack för dina synpunkter.
 
Man skulle kunna säga att detta är ett ”indiciemål”. Du har rätt i att Johanna Gustafva inte finns i någon födelsebok varken i Björksta, Tillinge, Bred eller någon annan stans där jag också har letat. Johan och Ulrika träffades på Hansta i Tillinge redan hösten 1832 och i mars 1833 blev Ulrica gravid om det stämmer att Johanna Gustafva föddes i november samma år. Ulrica var ju väldigt ung 16 år och Johan var 29 år och det kan då tänkas att hon for hem till Hanvad i Björksta för att föda i ”lönndom” vilket då kan vara skälet till att hon inte finns i någon födelsebok. Den 11 oktober 1835 gifte sig Johan och Ulrica vilket innebär att Johanna Gustafva är född utom äktenskapet och är således ”oäkta” och därmed ”Styf. Dtr.” som det står i HF Tillinge 1841 - 45 bild 18.  
 
På bild 364 Tillinge 1846 - 1850 står om Gustafva:” Har fattigdel, vistas i Björksta, fadren se nedan. Dräng enkling Johan Eklund född i Tillinge 24 dec 1802 kom från fol 134 flyttade till Weckholm 1846. Anm: Skaffat barn med Tillgrens Kerstin har därför undergått vatten och bröd.”  
 
Där står således att Johan är fader till Johanna Gustafva. Johan hade straffats för hor med Johan Tillgrens (J T hade förlupit hemmet för flera år sedan) hustru som var hushållerska hos honom efter Ulricas död. Ulrica Lind dog den 18 oktober 1839 vid 22 års ålder av en okänd sjukdom. Det är i sig en sorglig historia.
 
Det finns också hörsägen. Johanna Gustafva var min frus mormor Sofias mormor och Sofia var relativt meddelsam om sin bakgrund.  
 
Men det kan naturligtvis också vara på något annat sätt men med tanke på omständigheterna tror jag fortfarande att Johan var Johanna Gustafvas far.  Hela historien om Johan Eklund och Ulrica Lind är en sorglig historia. Hennes far Johan Lind var liksom Johan Eklund en orolig själ som flyttade än hit och en dit och liksom Johan Eklund försvann han spårlöst 1844 då han flyttade från Linatorp i Södertälje till okänd ort. Hustru och barn lämnade han ”vind för våg” hemma i Björksta.