NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-04
Skrivet av: Mia Nash skrivet 2007-02-23, 21:07
Hej,
 
Jag letar efter uppgifter om en Per Järnberg som var masmästare på Degerfors Bruk under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Jag har Per's döds annons där det står att han avled den 23:e Augusti 1916, begravning på Degerfors Kyrkogård den 27:e. Enligt annonsen blev han 76 år, 9 månader, och 18 dagar gammal så födelse året bör ha varit 1839, i November om jag räknat rätt. Namn på hemman var Ålekärr.
 
Per hade vårdnaden av ett barnbarn vid namn Ingeborg (f. 1886). Ingeborg var möjligtvis född Person (eller annan stavning) men bytte sitt efternamn till Järnberg under uppväxt åren. Hon emigrerade 1902 till Amerika, vid 16 års ålder. I en del av Ingeborg's papper stavas efternamnet Jernberg, men vi tror att den korrekta stavningen var med bokstaven ä.
 
Ingeborg's far, också tidigare bosatt i Degerfors, emigrerade till Amerika när Ingeborg var mycket liten, kanske redan 1886/1887. Det är möjligt att han ändrade stavning på sitt namn efter flytten men vi känner till honom som Carl Pearson. Den svenska stavningen kunde ha varit Karl Pärsson, Carl Person, Persson, osv.
 
I Per Järnberg's döds annons står det att han var sörd och saknad av barn, barnbarn, släkt och många vänner. Amerikanska ättlingar till Ingeborg önskar att få kontakt med den svenska släkten och förhppningsvis lära mer om Ingeborg's liv i Sverige innan hon flyttade till Kalifornien.  
 
Tack för eventuell hjälp!