NULL Skriv ut sidan - Eskilsäter

Anbytarforum

Titel: Eskilsäter
Skrivet av: Sven-Eric Johansson skrivet 2014-02-11, 20:23
Jag försöker att hitta mina rötter och har hittat Sven Diureen född 1708, som bor I Eskilsäter. Han gifter sig 1738 med Ebba Christoffersdotter Walroth. (Eskilsäter C:2 sid 6) Han är då gårdsfogde på Dåsserud. Ebba dör 1751.(Eskilsäter C:2 sid 112) Tillsammans har de en rad barn däribland en son Abraham född 1741 (Eskilsäter C:2 sid 11)  som jag har en känsla av att det är ” min ” Abraham Svensson. I första husförhörslängden för Eskilsäter finns Sven och Ebba upptagna i Dåsserud. Sven heter då Sven Nilsson..(Eskilsäter AI:1 sid 14) Jag undrar nu om Sven är en av Daniel Diureen´s ”oäktingar” och kanske hans mor gifte sig med någon Herr Nilsson. Efter Ebbas död gifte Sven om sig 1753 med änkan Maria Segersdotter (min tolkning av efternamnet kan vara fel). (Eskilsäter C:2 sid 8) Maria dog 1766 i Spekerud (Eskilsäter C3 sid 36). Det är det sista spåret av familjen. Har hittat en Abraham Svensson I Millesvik som är gift med Britta Jonsdotter och som får sonen Gösta (ett ganska ovanligt namn vid den här tiden) 1777 (Millesvik CI:2 sid 265) och senare får dom dottern Ebba 1779 i Hindriksberg. Millesvik (Millesvik CI:2 sid 279). Familjen flyttar sedan till Grums, Långs säteri, och där föds sonen Sven Abrahamsson 1785 (Grums C:2 sid 63) och detta är min farfars farfars far.
Finns det någon som vet något om Sven Diureen´s anor?  Vad hände med familjen när Marias dog? Flyttade dom till Millesvik? Var hittar jag bevis på att Abraham Svensson född 1741i Eskilsäter är samma Abraham Svensson som är far till barnen Ebba och Gösta som föds i Millesvik och som senare får sonen Sven i Millesvik.  
Hoppas innerligt att detta är frågor som någon vet svaret på och som någon vill dela med sig av.
Mvh
Sven-Eric