NULL Skriv ut sidan - Fryksände

Anbytarforum

Titel: Fryksände
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2016-03-12, 15:57
Bra fråga Olov! Jag hade nästan hoppats på att detta skulle komma upp. Med anledning av en domboksnotis 1733 ht 54/ får man onekligen intrycket av att Helga Klemetsdotter är gift med Nils Nilsson den äldre (död 1719). Men när jag sedan undersöker mantalslängder så finns en änka Helga efter Nils Björnsson vilket fick mig att undra. Mitt framför näsan visade det sig då att hfl (Fryksände (S) AI:2 (1711-1719) Bild 23 / Sida 37) faktiskt verkar ange Helga som moder till Nils Nilsson dä och inte som hustru (vilket du noterar). Jag gick då vidare och kollade upp originalet till domboksnotisen från 1733. Det visar sig att denna är lite annorlunda än avskriften och jag tycker att det går att tolka som att det finns två Nils Nilsson och att Helga är moder till den äldre, inte den yngre.
 
Sedan det här med Geni: i detta fall har jag inte hunnit ändra där, men rent allmänt så går det inte att veta vem som står för vad på Geni. Bergman har jag naturligtvis tittat på och konstaterat att det finns en del diskrepans med vad jag har i mina filer.
 
(Meddelandet ändrat av andkl 2016-03-12 17:06)