NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-08-18
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2011-08-16, 18:11
Hej igen,
 
Jag kollade i födelseböckerna, och där finns faktiskt enstaka personer från Bada också i Lysviks födelseböcker, t ex Nils hammarsmed i Bada var son Jöns döpt 19/2 1705 (FB Lysvik 1692-1721 sid 157), och Lars Persson och Stina Eriksdotter, som får dottern Gertrud 20/9 1792 (FB Lysvik 1766-92 C:3 sid 333). Sistnämnda Lars Persson är bror till en ana till mig. Av Lars Perssons och Stina Eriksdotters nio barn, så är endast det första, Gertrud, antecknat i Lysviks FB, av de övriga åtta återfinns sex i Fryksände FB, och två återfinns inte alls, vare sig i Lysviks eller Fryksändes födelseböcker! Som sagt, slarviga präster!! Turligt nog är husförhörslängderna betydligt bättre förda och väl bevarade.
 
Även i Lysviks vigselbok förekommer enstaka par där antingen mannen är från Lysvik och kvinnan från Bada, eller tvärtom. Jag har bara hittat ett par där båda är från Bada, Jöns Olsson och Marit Jonasdotter, som vigdes 1699 (inget datum angivet) - C:1 sid 250.
 
Jag har bara hittat folk från Bada i Lysviks kyrkoböcker, inga från andra orter i Fryksände.
 
Hälsningar,
Gunilla