NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-18
Skrivet av: hasse skrivet 1999-03-30, 00:42
Hej Bengt
 
Stort tack för ditt påpekande. Du har säkert helt rätt! Jag har varit inne på den här problematiken förr, men inte lyckats få rätsida på den.  
Så här står det i vigselnotisen:
Dma 21 Trinit el d 22 octob sammanwigdes Nils Hindrichsson från Biörkmo och pigan Gunla Jordansdotter från Lilla Strömtorp
 
Gunilla Jordansdotter tycks ha haft en syster Marit Jordansdotter, först gift på 1690-talet med en Johan N.N. och bosatt i Stenkullen. Hon gifte om sig 1702 med Johan Bengtsson från Nyttorp och bodde några år kvar i Stenkullen, men flyttade före 1708 till Lilla Strömtorp, där hon dog 1743, 82 år gammal. Även detta senare par är anor till mig.  
 
Om nu teorin om ”min” Gunilla Jordansdotters livsslut i Bjurtjärn kan anses bortgjord, så återstår för mig att finna ut var hon egentligen dog. Har ännu inte funnit henne död i Karlskoga i alla fall. Men jag kan ha missat något...
 
Det låter spännande med din hypotes om Jordan-namnet. Har själv gjort liknande försök i Säby socken i Småland, bl a med namnet Casten och lyckats knyta samman oanade trådar. Skulle vara mycket trevligt att fortsätta utbytet om detta, då jag har flera släktingar som bär namnet. I förgången tid vill säga. Nu är det väl knappt någon som heter så längre?
 
[color=0000ff]Malin/[/color]
Jag har inte funnit någon Jonas Nilsson bland Kerstin Nilsdotters syskon. Däremot hade hon bröderna Hans, Jordan, Nils, Anders och Elias.