NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-18
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 1999-06-13, 11:02
Hej Christina!
Jag skulle önska jag kunde ge alla svar på dina frågor. Vad jag har är följande:  
 
1. Var Jöns Jordansson i Knappedet son till nämndeman Jordan i Brickegården?
Svar: Jag vet inte.  
Jag gissar att han är det. Det enda argumentet är egentligen att jag inte hittat någon annan med namnet Jordan under rätt tid.  
Följande Jordanssöner och -döttrar har jag funnit i nästa generation:
1. Arvid Jordansson i Brickegården. Har efterträtt Jordan i Brickegården, finns i boskapslängden 1635 och i mantalslängderna fram till 1651. I slutet av 1500-talet finns en Arvid i Brickegården.    
2. Jöns Jordansson i Knapped, g.m. 1) n.n., 2) Elin Eriksdotter
3. Nils Jordansson i Kvarntorp, g.m. Bengta Persdotter; Kvarntorp upptaget 1617, skattlagt 1619, i mantalslängderna till 1650. Nils lever 1669, hustrun avled 1668 (DB 1669).
4. Jon Jordansson i Herrnäs, Bjurtjärn, g.m. 1) Marit Ivarsdotter, 2) Ingfrid Persdotter; se mina inlägg 1 juni och 8 juni under Bjurtjärn  
5. Måns Jordansson i Bregårdstorp, nämnd från 1635, g.m. Gunilla Gunnarsdotter; se mitt inlägg 31 mars under Karlskoga.
6. Matts Jordansson i Brickegården, i mantalslängderna från slutet av 1640-talet, då Jordansdelen i Brickegården delas. Matts Jordansson är nämndeman från 1646 1/9, blir häradsdomare 1666 3/2, avgår för ålderdomssvaghet 1680 30/9.
7. Ingeborg Jordansdotter, gift med Måns Persson i Bregårdstorp i dennes andra gifte
8. n.n. (Jordansdotter), gift med Per Persson i Boviken, Bjurtjärn
 
2. Jöns Jordansson:
Knapped upptaget 1624 (jordeboken 1625). Jöns nämns i boskapslängden 1626 och fram till mantalslängden 1633.  
I boskapslängden 1635 finns i stället Anders i Knapped. Anders Persson finns i mantalslängderna till 1659. Sistnämnda år finns mågen Elof Aronsson med hustru Britta.  
DB 1631 nämns Jöns i Knapped.
DB  1634 26/3 om olaga hävding på Bregårds ägor. Jöns i Knapped, som uppröjt och upptagit sitt torp på Bregårdens gamla ägor, i tvist med Gunnar i Bregården angående fiske.  
DB  1646 2/5 i Kroppa: Nils Jönsson i Knapped, soldat, att han för 18 år sedan gett sig i knekttjänst i stället för sin far Jöns Jordansson, som var skriven till knekt, på villkor att han skulle få den andres knektlega, vilket han i faderns livstid ofta blev försäkrad om, så vill hans styvmor h. Elin Eriksdotter, som nu omgift, inte betala den.  
DB aug. 1652  förliks Anders Persson i Knaped med corpralen Nils Jönsson därstädes, om vad hustru Elin Eriksdotter lovat 1646.  
DB  1660 testamente av Anders Persson i Knapped och hans hustru Elin Eriksdotter den 23 juni, ger sin måg Elof Aronsson och Anders hustrus dotter all egendomen. Elof har betalt deras skulder.  
DB   1676 Elof Aronsson får fasta på Knapped, som han med sin hustru fått genom testamente och betalt stor skuld för sina svärfolk Anders Persson och hustru Elin Eriksdotter. Elof givit sin hustrus styvfar Anders Persson en systerdel i halva skattegården Mörkviken 1664.
 
Vad får vi ut av detta: Nils Jönsson skrevs till knekt 16(28). När var han då född? Troligen ca 1610.  
Jöns Jordansson var då född 1585/1590? - Då är han ett av de äldre av Jordansbarnen.  
Man undrar: Var bodde Jöns innan Knapped upptogs 1624? Han var tydligen knekt i början.  
 
En hypotes jag har är att hustru Elin Eriksdotter skulle kunna vara dotter till Erik i Wibäck. Jag argumenterar inte vidare för det här.  
Vad som sägs i DB 1660 tyder väl ändå på att Britta Jönsdotter var väl dotter till Jöns J:s andra hustru Elin Eriksdotter och inte till den första hustrun.
 
Oklart är det som sägs om arvet i Mörkviken: Var Anders Persson son till Per Persson och Kerstin Enarsdotter där, eller vad menas?  
 
3. Till sist  undrar du: Var i all sin dar kommer Elof Aronsson från?  Tyvärr har jag ingen aning.  
Både namnen Elof och Aron är vad jag vet utan förankring i bygden.  
När Elof avled 1722 anges han vara 106 år gammal. Det verkar vara ca 20 år för mycket!
 
Hälsningar
Bengt