NULL Skriv ut sidan - Karlskoga

Anbytarforum

Titel: Karlskoga
Skrivet av: Monika Wilander skrivet 2016-01-05, 22:29
Peter!  
Familjen var nyinflyttad till Karlskoga 3/7 1917, där Forsström står som valsmästare. Han dör 13/10 1918 i epidemisk influensa och akut lunginflammation enl. dödboken i Karlskoga. Det var nog spanska sjukan det. Familjen hade flyttat på sig strax innan också eftersom sista barnet Åke Emanuel är född i Hofors 8/9 1914. Efter dödsfallet flyttar änkan med familj till Okome (N) där jag också ser att de vuxna barnen finns - den äldste som valsmästare! Men 1930 flyttar änkan från Okome till Varberg med ett par av de yngsta barnen där David Holger är Chaufför och Åke Emanuel är springpojke. Längre kan jag inte följa dem där.
Svar på Din fråga varför Forsström flyttade till Karlskoga är svår att svara på. Men det var en familj som flyttade mellan olika bruk och där åtminstone äldste sonen tog samma yrke som fadern. Du söker mer information om Forsström, men jag utgår från att Du följt honom i Dalarna och Gästrikland eftersom Du har koll på barnen och deras födelseorter.
En liten notering. Flera av barnen är inte konfirmerade. Kanske tillhörde familjen något frikyrkligt samfund?
 
Källor: Karlskoga AIIa:21 (1911-22) sid 104; Okome AIIa:5 (1912-33) sid 279; Varbergs stadsförs. AIIa:10 (1915-31) sid 1476.
 
Monika W