NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-03
Skrivet av: Bengta Källström skrivet 1999-11-11, 20:28
Till Peter Brisback.
 
Läste idag din kommentar den 27 oktober till Bengt Nordstrand ang. Jacob Persson i Gälleråsen.
 
Då jag har samme Jacob Persson bland mina anor, vill jag meddela dig att hans hustru hette Kerstin Larsdotter, född ca 1659 och död 29 mars 1724 i Gälleråsen. Hon var tidigare gift med Tore Olsson i Gälleråsen, som dog mellan 1687 och 1690. De hade åtminstone ett barn, dottern Rangela, som dog 1705, varvid modern, då omgift med Jacob Persson, erhöll 1/6 helgårdshemman i Gälleråsen i arv efter dottern. Tores syskon förde sak mot Jacob Persson och ville hävda sin släkts rätt till hemmanet, men rätten slog fast att Jacob Persson och hustrun Kerstin Larsdotter skulle få förbli vid sitt hemman i Gälleråsen.
 
Jacob, född ca 1669, var son till Peder Gälarsson och Dordi Larsdotter i Gräsholmstorp i Karlskoga. Kerstin var dotter till Lars Svensson och Brita Persdotter i Stråbergsmyretorp i Karlskoga. Jacob Persson gifte om sig den 14 mars 1726 med Sigrid Olofsdotter i Aggerud, Karlskoga. Han dog i Aggerud den 4 april 1746.
 
Jacob Persson ingår i min antavla genom sonen Per Jacobsson, född 1690 och bosatt i Gälleråsen.
 
Hälsningar
Bengta Källström