NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-03
Skrivet av: Bengta Källström skrivet 1999-11-13, 09:29
Hejsan Bengt Nordstrand!
 
Och tack för ditt svar angående folket på Gälleråsen. Du verkar besitta stor kunskap om dem, och jag har tacksamt noterat detaljerna. Av Nils Jonssons barn i Gälleråsen är Lars Nilsson en av mina anor. Tror Du att man kan förmoda att Nils Jonssons barn Jon, Lars, Rangella, Gunilla, Marit och Karin är nämnda i rätt åldersordning, eller i varje fall inom rätt åldersordning pojkar/flickor?
 
Beträffande Jacob Perssons föräldrar och ävenså Kerstin Larsdotters föräldrar, har jag fått dessa från andra forskare, Birger Johansson i Vetlanda och Ingvar Jonsson i Upplands Väsby. Ingvar Jonson har gett en generell källhänvisning till Kathleen Hedbergs avskrifter av mantalslängderna, AG Petterssons familjetabeller samt Kga härads domböcker 1629-1719.
 
I Kathleen Hedbergs analys av mantalslängden för Gräsholmstorp, som jag fått i kopia och har svårt att tolka, tycks Peder Gialersson och Dordi vara bosatta där i varje fall 1653-68. 1670-79 finns en Påvel och en Jacob nämnda och 1681 en Anders. Om Jacob är den Jacob Persson som senare kom till Gälleråsen kan knappast födelseåret runt 1669 stämma, utan han måste vara född tidigare. Som en mystifikation kan nämnas att en Jacob i Gelleråsen nämns 1680 i sockenstämmoprotokoll, då församlingen blev fördelad i rotar. I Gräsholmstorp finns vid samma tillfälle endast en, nämligen Anders.  
 
Beträffande Kerstin Larsdotters föräldrar, Lars Svensson och Brita Persdotter i Stråbergsmyretorp, skulle det vara intressant för mig att få höra om du har samma föräldrar för din Margareta Larsdotter från Karlskoga, som var gift med Halvar Sigfridsson i Lungsund. Vad hade Karlskoga dombok 1701 att säga om Jacob Perssons i Gälleråsen svägerska Margareta Larsdotter?
 
Hälsningar
Bengta