NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-30
Skrivet av: Göran Ekberg skrivet 2000-02-12, 22:58
Nu har jag läst igenom lite gamla inlägg om Karlskoga och har en fråga och två förtydliganden
 
1/ Håkan Karlsson frågar den 23/10 om Karin Bryngelsdotter i Immen. Själv har jag antecknat att hon är gift med Hindrik Jonsson i V Kärne och dör 1756 på samma ställe. Fadern till Karin är möjligtvis Bryngel Asmundsson i Immen som nämns vid något enstaka tillfälle i mantalslängderna. Har jag gjort något misstag????
 
2/ Bengt Nordstrands inlägg 30/8. Kerstin Eskilsdotter i Åsbergsviken gifter om sig med Johan Erssson efter Olof Arvidssons död.  
Häradsrätten 1695; Masmästaren Anders Olsson uti Åsbergstorp klagade över sin grannhustru Kerstin ibidem för det hon uti häftighet kallat honom skälm. Denna Kerstin var nu intet tillstädes utan hennes man Johan Ersson svarade för henne viljandes neka att hans hu kallat Anders skälm. Därför Anders begärde att Johan ville härutinnan befria sin hustru med själv sin ed. Vilket Johan varken ville eller kunde göra. För den skull skall Kerstin Eskilsdotter......  
 
3/ När det gäller Jordanssönerna i Brickegården har jag hittat följande skattebrev  på landsarkivet i Uppsala.
...göra vitterliget att oss hava Mattias Jordansson i Brickegården i underdånighet föredragit låtit hava såsom han tillika med sin broder Arvid Jordansson haver icke allenast ao 1631 köpt ett fjärdel i Brickegården i Karlskoga socken utan ock ao 1635 bägge desslikes en halv gård Brickegårdstorp benämnt under skattemanna börd och rättighet sig tillhandlat uti vilka  
gårddelar de allt här till hava vardera sin halvpart roligen possidera..... i stället för Mats Jordansson är Måns Jordansson infört ..... att han halva delen med sin broder köpt haver.