NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-22
Skrivet av: Stellan Larsson skrivet 2004-04-08, 16:55
Hej Bengt och Lasse!
 
Tack för era snabba svar.  
 
Har varit inne lite tidigare och läst på Rötter och har kunnat konstatera att du har fantastiska kunskaper Bengt om socknarna.
Jag har varit inne på Bjurtjärn och läst födelsenotisen med vittnen och allt.
Ställde frågan på Karlskoga då mitt primära mål är att binda ihop två flyttningar.
Dels Sara Enarsdotter med tre söner se mitt inlägg från 7 april 15.24.
Var hittade du att Olof Olsson kom ifrån Åsbergstorp, Karlskoga?
Sara Enarsdotters äldste son Olof har om jag läser rätt i husförhörslängen Bjurtjärn A1:5 en notering om ev Grythyttan framför Rosendal, Karlskoga.
Den andra biten är Catharina Göransdotter hon flyttade ifrån Hult troligtvis mellan 1758-1762. Där finns något noterat om Bengts..? Hon finns inte med i den efterföljande husförhörslängden omfattande 1763-1768. Se mitt inlägg från 19.14 samma dag.
 
Hur skall jag styrka personerna efter flytten? Vill ju gärna veta att det är rätt personer även om det tycks så.
 
Bengt till sist, jag fick en rysning igår kväll där jag noterade att Göran Göranssons morfars farfar var vallonättling.  
Du förstår mitt stora intresse för att börja med släktforskningen grundade sig - delvis tror jag - på denna uppgift som jag fick av min mormor Emma Spetsig när jag var i 10-års åldern.
Hennes far Anders hade berättat detta för henne. Jag tidigare sökt för att få svar men inte funnit tillräckligt.  Har förhört mig med släktingar runt om i landet. Har varit i Munkfors och Sunnemo ( Anders S ) födelse socken men ingen har hört sina förfäder nämna nägot om valloner eller ev släktnamn som skulle kunna leda mig rätt. Du får gärna -kan knappt bärga mig- utveckla och berätta för mig under Bjurtjärn där jag givetvis skall ställa frågorna framöver.
 
Tack så här långt det var en bra start på påsken.
 
Glad påsk på Er!
 
Stellan