NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-27
Skrivet av: Göran Ekberg skrivet 2006-03-21, 21:03
Upplysningar rörande Annika Andersdotter apropå Kurt Gustafssons frågor. Såvitt jag kan förstå är hon densamma som 1786 gifter sig med Erik Olsson från Finnebäck. Hon är då antecknad som piga i Brattforsen. Dottern Britta föds i Nysund 1786 och om Annika uppges att hon är från Asplund  och fadern är skomakaren Erik Olofsson. från Karlskoga. Hon är dock inte antecknad vid Asplund i husförhörslängden
I Karlsdals husförhörslängd för 1790 hittar jag Annika på två ställen. Först som änkan Annika Andersdotter tillsammans med dottern Britta vid Brattforsen och vidare vid Lobergsfallet gift med Nils Nilsson  född 1771. När Nils och Annikas dotter Anna föds 1798 är hon antecknad som Annika Matsdotter och jag tror att prästen har gjort en förväxling med hennes fars patronymikon, nämligen Anders Matsson i Brattforsen. Vid dottern Marias födelse 1804 är hon antecknad som Annika Larsdotter och här har prästen möjligen förväxlat patronymikon med hennes svärmoder, Maria Larsdotter. Att det verkligen är fråga om samma Annika framgår av
husförhörslängden.  
I Karlskoga husförhörslängd 1777-82 finns vid Brattforsen en torpare Anders Matsson f 1714 och hans hustru Brita (Jönsdotter) f 1724. De har också en dotter Annika f 1758 och jag misstänker att denna Annika är densamma som senare är gift med Nils Nilsson. Anders Matsson kommer till Brattforsen ungefär 1768. Dottern Sara f 1767 är inte född i Karlskoga medan dottern Greta f 1769 är antecknad i Karlskogas födelsebok.
Tyvärr har jag inte tillgång till inflyttningslängden men förhoppningsvis kan man här se varifrån Anders Matsson med familj kom ifrån och den vägen få fram säkrare uppgifter huruvida Annika är dotter till denne.