NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-02-01
Skrivet av: Stellan Larsson skrivet 2008-11-17, 20:31
Hej Jan,
 
Familjen på sidan 7 är inte Damin. Du nämner ovan Olof Olsson med hustru Catharina Jansdotter och sonen Anders, är kanske samme som personen längre ned på sidan och är gift med Catharina Nilsdotter? De har där en dotter Anna noterad född 1795. Denna familj återkommer på sid 26 och jag gissar att det är Anders Olssons föräldrar som är noterade och att det blivit fel med Damin efter Olof Olsson.
 
Kollar du födelsenoteringarna så finner du en Anna född 23 feb 1795 och döpt den 1 mars. Föräldrar har givetvis samma namn som flickan Annika som är noterad alldeles efteråt född 24 februari 1795 och döpt 6 mars föräldrar dagkarlen Anders Olsson och Catharina Nilsdotter. Läs även vittnena.
 
På sidan 8 och 18 för perioden 1790-1795 finner du Olof Damins familj och för nästa period 1796-1799 på sidan 36.
Catharina som du nämner är inte Olof Olsson Damins dotter utan Anders Olssons dotter på sid 26 skulle jag gissa. Jag har inte sökt henne i fb.  
Olof Damins och hans hustru Catharina Göransdotter hade visserligen en dotter Catharina Caisa Olofsdotter Damin men hon är född 1783 och är min mormors farfars mor.
 
Vänliga hälsningar
Stellan Larsson