NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-03-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-03-10
Skrivet av: Martin Andersson skrivet 2011-01-28, 12:01
Hej Monica,
 
Vad jag vet skall Immen återfinnas under Karlskoga i mantalslängderna. Om du med de tidigaste mtl menar från och med år 1642, så bör du återfinna två brukare där: Lars Nilsson och Per Persson.
 
Denne Lars Nilsson är far till Ingrid Larsdotter (Hans Månssons hustru), som jag skrev ovan. Första gången han nämns i längderna är hjonelagslängden 1606. Därefter förekommer han i princip varje år i tiondelängder, Älvsborgs lösen, mantalslängder mm fram till omkring 1648. 1630 utses han till gästgivare enligt domboken. Hans far i sin tur är säkert den Nils som nämns i Immen första gången i tiondelängden 1591 och fram till och med 1604 (dvs jag har belägg för honom där 1591-94 och 1601-04). Om Nils har jag ingen mer information: inte efternamnet, ursprung, hustrus namn eller några andra barn.
 
Immen var en frälsegård och redovisas första gången i jordeboken 1558. Då heter brukaren Anders, och han finns där i längderna fram till 1576. Detta år redovisas han tillsammans med en Enar, som lever i Immen 1576-84. Min gissning är att denne är identisk med Enar Andersson i Alkvettern, som nämnts tidigare här på forumet. Under 1580-talet (som är relativt källfattigt vad det gäller namnuppgifter) så tycks flera brukare avlösa varandra i snabb takt: en Per i Immen i tiondelängden 1581, och en Erik 1582. Det är alltså inte möjligt att ens gissa sig till vem som brukat gården före den Nils som du är intresserad av.
 
Vad gäller Gälar Bengtsson så har jag inte stött på honom i Karlskogaområdet. Du skriver att han hade ägt mark i Gåsborn tidigare, så kanske är det möjligt att återfinna honom där.
 
MVH Martin Andersson