NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2013
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2012-05-12, 14:37
Hej!
 
Jag har fått ett mail från en norsk släktforskare, som frågade efter föräldrarna till Ernst Nilsson från Öjenäs i Lysvik. Tydligen finns det flera uppfattningar om den saken, och eftersom jag faktiskt inte kan klura ut vad som är rätt och fel, så vänder jag mig förhoppningsfull till Anbytarforums kunniga läsare.
 
Ernst Nilsson bodde i Öjenäs och var gift med Marit Eriksdotter. De gifte sig 28/5 1702, och i vigselnotisen står att han är från Öjenäs och hon från Åsegård. Ernst Nilsson var bonde och nämndeman och torde ha avlidit runt 1740. (Källa: Fryksdals härads dombok 1740 ht nr 213 1/4 ur 1/15 av 1/5 i Öjenäs, som nämndemannen Ernst Nilsson i Öjenäs köpt sistlidne 3/3 av Erik Nilsson i Öjenäs för 12 rd. samt Fryksdals härads dombok 1741 vt 68 Nämndemannen Per Olofsson i Åsteby skall efterträda avlidne Ernst Nilsson i Öjenäs vid den 1740 (ht 70) beslutade mätningen av ..................)
 
Jag har inte födelse- eller dödsdatum för vare sig Ernst eller hans hustru.
De fick barnen Nils 1703, Lisken 1706, Erik 1709, Ingeborg 1711, Maria 1714, Lars 1716.
 
Nu till frågan om Ernst föräldrar: Fryksdals härads dombok 1731 ht nr 219: Marit Månsdotter i Åsegård har 1731 4/9 överlåtit sin mödernejord i Öjenäs till sina brorsbarn Ernst Nilsson, Erik Nilsson, Måns Persson, Nils Halstensson och Måns Persson d y mot vederlag av deras jord i Kyrkbyn och 7 rd.
 
Det kan tolkas som att Marit Månsdotter är faster till Ernst Nilsson, och att hans far därför måste heta Nils Månsson. Det som talar emot det är att ingen av Ernst Nilssons barn fick namnet Måns. Kan Ernst Nilsson vara hennes styvbrorson? Eller?
 
När man kollar på nätet så ser man att andra släktforskare kommit fram till att Ernst Nilssons föräldrar heter Nils Eriksson och Elisabet Ernstdotter Höffner. Vad deras källor är vet jag inte.
 
Jag har även Nils Eriksson och Elisabet Ernstdotter Höffner i mitt släktträd, men jag har bara noterat att de har dottern Ingeborg - ingen son Ernst.
 
Fanns det kanske två Ernst Nilsson i Öjenäs vid den här tiden?
 
Jag skulle bli väldigt glad och tacksam om någon kunde hjälpa mig framåt.
 
Hälsningar,
Gunilla