NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2013
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2012-05-14, 08:50
Hej Gunilla och Cathrin.
 
Intressant det du påpekar Gunilla om de förvånansvärt många Ernest i Lysvik. När jag skrev min kommentar om ovanligheten i namnet hade jag tillgång till Linnaruds födda, vigda och döda i Sunne 1669-1721, där det finns lite statistik på sista sidorna och inte en enda Ernest hittas i Sunnes dopböcker under denna tid. En intressant fråga är hur många av de Ernest du nämner som har släktband till Ernest Mårtensson Höffner?
 
Nu tror jag i och för sig inte resonemanget jag förde ovan bygger på att ett namn ärvs. Jag gör ett försök att förtydliga: Den domboksnotis som nämnts lyder:
 
Fryksdals härad domprotokoll 1731 ht 219/ Maria Månsdotter i Åsegård har 1731 4/9 överlåtit sin mödernejord i Öjenäs till sina brorsbarn Ernest Nilsson, Erik Nilsson, Måns Persson, Nils Halstensson och Måns Persson d.y mot vederlag av deras jord i Kyrkbyn och 7 rd.
 
Samtidigt vet vi att Ingeborg Halstensdotter var gift två gånger och har jord i just Öjenäs:  
 
Fryksdals härad domprotokoll 1672 ht 57/ Fasta för hustrun Ingeborg Halstensdotter i Öjenäs och hennes barn på 4/5 ib. Hennes förre man Erik Olofsson har dels ärvt efter sina föräldrar och efter brodern Anders Olofsson, dels löst från syskonen. Hennes senare man Måns Persson har betalat en del av köpeskillingen.
 
Ingeborg och Erik hade söner Per, Halsten och Nils vilket ju stämmer med brorsbarnen ovan. Att Ernest Nilsson knappast kan ha Måns Persson som farfar följer av att Erik Olofsson lever 1666 och att Ernest i så fall inte är mer än 13-14 år då han gifter sig.  
 
Ett det skulle kunna finnas två (Nämndemän) Ernest Nilsson (i Öjenäs) har jag lite svårt att förstå. Vad pekar på det?
 
Hälsningar
Anders