NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2013
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2012-05-15, 00:01
Hej Anders!  
 
Du har förstås rätt, det är knappast möjligt att det funnits två nämndemän vid namn Ernst Nilsson i Öjenäs, utan att domböckerna hade nämnt det. Min Ernst Nilsson är denne nämndeman. Vad jag menade var att det, åtminstone i teorin, skulle kunnat finnas en vanlig bonde vid namn Ernst Nilsson också. Och att då anteckningarna i domboken 1731 ht nr 219: Marit Månsdotter i Åsegård har 1731 4/9 överlåtit sin mödernejord i Öjenäs till sina brorsbarn Ernst Nilsson, Erik Nilsson, Måns Persson, Nils Halstensson och Måns Persson d y mot vederlag av deras jord i Kyrkbyn och 7 rd. skulle avse bonden Ernst Nilsson, och inte nämndemannen.
 
Enligt mina anteckningar hade Ingeborg Halstensdotter och Erik Olofsson sönerna Halsten, Olof och Per. Att sonen Olof finns har jag dragit som en slutsats av från Fryksdals härads dombok 1690 ht nr 3: Ynglingarna Bryngel och Bengt Halstenssöner (skall förmodligen vara Halsten och Bengt Olofssöner) i Bjälverud och deras farbror Halsten Eriksson i Öjenäs anklagar Bengt Olofsson i Bjälverud för att han vid bråk med pojkarna och deras moder änkan Ingeborg Johansdotter knuffat omkull henne och därigenom orsakat hennes död åtta dagar senare. .... att Halsten Eriksson i Öjenäs har brorsöner som heter Olofsson, så måste Halsten ha haft en bror som hette Olof. Men det hindrar förstås inte att det kunde ha funnits en ytterligare son vid namn Nils. Var hittade du Nils?
 
Jag förstår inte Ingeborg och Erik hade söner Per, Halsten och Nils vilket ju stämmer med brorsbarnen ovan. Om det stämmer med brorsbarnen, så skulle ju det bevisa att Ernst Nilsson far hette Månsson? Jag måste ha missförstått dig.
 
Att Ernest Nilsson knappast kan ha Måns Persson som farfar följer av att Erik Olofsson lever 1666 och att Ernest i så fall inte är mer än 13-14 år då han gifter sig. Hur vet vi att Erik Olofsson lever 1666? Jag trodde att han dog före 1663, pga Fryksdals härads dombok 1663 ht nr 13: Till tobaksförsäljare utses Jon Olofsson i Torsby i Fryksände, Måns Persson i Öjenäs, Torbjörn i Norra Forsnäs och Hans Hansson i Pålsby, Nils Jonsson i Stavik och Björn Jonsson i Ingeby. Så 1663 bodde Ingeborgs andre make Måns Persson i Öjenäs.  
 
Men låt mig räkna: Ernst äldsta barn föddes 1703. Säg att han gifte sig 1702. Om han var ca 25 år vid giftermålet ger det ett födelseår runt 1677. Om hans far Nils Månsson var 25 år då så är han född runt 1652. Hmmm - nu ser jag lite ljus här! Nils Månsson var ju född i Ingeborgs andra äktenskap, och i första äktenskapet har vi dottern Ingeborg Eriksdotter, som dog 1699 i Stävarebyn vid 44 års ålder, vilket ger att födelseår runt 1655. Och Nils Månsson måste ju vara född betydligt senare! Och alltså kunde han inte hunnit bli far till Ernst! Det var så du menade?
 
Då får slutsatsen bli att Nils Månsson INTE är far till Ernst Nilsson! Puh!
 
Jag får erkänna att dessa alla -söner och -döttrar vid det här laget bara snurrar i huvudet på mig.
 
Anders, ett varmt tack för att du gör dig besväret att försöka förklara!
 
Hälsningar,  
Gunilla
 
PS Det gläder mig att jag trots allt inte behöver stryka Ingeborg och hennes två äkta män ur mina anor - även om hon inte är mor till Ernst Nilsson, så är jag ättling till hennes son Halsten i det första äktenskapet. DS