NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2013
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2012-05-16, 19:49
Hej Cathrin,
 
Här kommer en komplettering till din lista på barn till Ernest Nilsson och Maret Eriksdotter och barnens dopvittnen. Jag har i parantes lagt in dopvittnenas (troliga) släktrelationer till barnen. Där det inte finns några parenteser kan det ju mycket väl också röra sig om släktingar men det får framtida forskning kanske visa.  
 
1) Nils, f. 15/2 1703, Dopvittnen: Oluf Elofsson, Bengt i Gullsbyn, Ingebor i Öjenäs (faster), Karin i Öjenäs.
 
2) Lisken, f 6/1 1706, Dopvittnen: ???? i Öjenäs, Ar?? i Åsgård, Ingebor ibid (faster), Kari i Öjenäs.
 
3) Erik, f 9/1 1709, Dopvittnen: Erik Larsson i Åsgården (morfar?), Halsten (fars farbror) samt Oluf i Öjenäs, Halstens hustru i Öjenäs som bar barnet, och Hustru Kari ibidem följde med.
 
4) Ingeborg, f 1/12 1711, Dopvittnen: Per Ersson i Öjenäs (fars farbror), Nils Persson i Åsgården, dräng Erik Persson och Erik Halstensson i Öjenäs (fars kusiner?). Barnet bars af hustru Ingebor i Öjenäs (faster) och hustru Kari ibidem följde med, samt pigan Kirsti och Sigrid i Öjenäs.
 
5) Maria, f 17/6 174, Dopvittnen: Beskedlige Per Eriksson i Öjenäs (fars farbror), Lars Mickelsson i Myringsby (fars svåger) , d: Erik Halstensson (fars kusin?) och Erik Nilsson i Öjenäs (farbror), Barnet bars av hustru Ingebor i Öjenäs (faster) och hustru Kari ibid: följde med.
 
6) Lars, f 15/12 1716, Dopvittnen: Beskedlige Nils i Åsegård, Oluf i Bråten, d: Erik Nilsson (farbror) och Måns i Öjenäs, barnet bars av H: Walbor i Åhsgård (halv-faster) och H. Kari i Öjenäs följde med, samt P: Kirsti och P: Maret ibid.
 
Jag har också tittat på dopvittnen till Ernests syskons barn: Systern Ingeborg med man Lars Mickelsson har barn Ingeborg, Olof, Olof, Elisabet, Ernest, Ingeborg och Petter. Många av de dopvittnen som nämns ovan finns med här också,  och Ernest är dopvittne 4 gånger och hans hustru bär barnet vid ett tillfälle. Brodern Erik Nilsson har jag bara noterat ett barn till så långt (finns nog flera): Lisken född 1718, och här är Ernest dopvittne.
 
Hälsningar
Anders