NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2013
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2013-01-06, 19:12
Hej Peter,
Tyvärr ingen info, bara var jag förgäves letat. Jag kollade sonen Johans dopvittnen, eftersom syskon till föräldrarna ofta finns med där (så någon som hette Pålsson eller Pålsdotter skulle vara trevligt att hitta, eller någon från en annan socken). Det var Måns Nilsson och Olof Bengtsson i Myringeby, samt hustrurna Kerstin Persdotter och Ingeborg Jonsdotter ibidem. Sonen Nils född 17/1 1769 och död 14/9 1773 har dopvittnena Olof Persson, Erik Persson, hustru Maret Jönsdotter och Annika Gustavsdotter, alla i Kyrkbyn. Nästa sonen Nils, född 12/3 1776, har vittnena Olof Bengtsson och Kerstin Persdotter i Myringeby. Sedan finns det ytterligare ett barn i husförhörslängderna, Jöns född 1771 (Lysvik AI:2a 1769-1781 Bild 57/sid 51), honom hittar jag inte alls i födelseboken - kanske blev han aldrig införd.
 
Jag har också kollat födsel- och vigselböckerna i Sunne och Fryksände, utan att hitta något.
 
Jag följde även Britta så långt fram jag kunde i hfl, för att se om de skulle nämna hennes födelsesocken, men såg henne sista gången i Lysvik AI:9 1825-1829 Bild 86/sid 80, och då utan födelseort. Inte heller verkar dödböckerna vara mer än knapphändiga, där kan man annars med lite tur hitta mycket uppgifter. Jag hittade henne för övrigt inte i dödboken, men skummade bara helt hastigt.
 
Kanske någon erfaren forskare har någon idé var mer man kan leta?
 
Hälsningar, Gunilla