NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2014
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2014-06-03, 09:26
I Ur Vedbo härads domböcker 1613-1732! av Anders Edestam så finns det noterat år 1727 att Sven Esbjörnsson bor i Sandtegen i Tössbo hd och Moo sn. Eftersom det inte finns något Sandtegen i Mo socken, men väl i Sillerud så undrar jag om Sandtegen i Silleruds socken låg i den delen som hörde till Dalboredden (och alltså Tössbo härad)?
 
Är det någon som har klart för sig platserna?
 
Jag kan nämna att det av Sven Esbjörnssons bouppteckning framgår att Sandtegen var något som hans hustru ärvde. Hustrun hette Britta Segolsdotter (f. 1700 enl hfl, vilket skall tas med en nypa salt) och i Svanskog den 30 september 1706 så gifter sig Hans Segolsson från Santegen och Silleruds socken med piga Anna Suländoter i Mostaka. Av patronymikon att döma så skulle Hans Segolsson kunna vara en bror till Svens hustru.
 
mvh
Martin Nordling
 
Uppdatering: Jag hittade en vigselnotis 1720 i Silleruds socken mellan Sven Esbjörnsson i Båttnane och p. Britta Segolsdoter i Santegen. Det verkar som om det i alla fall är detta som avses med Sandtegen i domboksnotisen, men låg Santegen i Tössbo härad? Bottnane låg i norra Laxarby.
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-06-03 10:21)