NULL Skriv ut sidan - Svanskog

Anbytarforum

Titel: Svanskog
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2013-03-12, 18:15
Hej!
Jag har flera förfäder i Svanskog och flera frågor att fråga, jag börjar dock med det kanske svåraste.
Anders Jonsson gifte sig 1760-12-26 med Lena Torkelsdotter och bosätter sig i Krubbenäs. Sedan verkar det som om Lena dör under första halvan av 1770-talet, jag har dock inte kunnat hitta någon dödsnotis. Deras gemensamma barn är Ingri (f. 1763), Torkel (f. 1766), Bryngel (f. 1768) och Stina (f. 1770).
Lenas namn blir sedan struket i hfl och Torkel verkar hamna hos sin morbror på samma sida. Vad som blir av Stina vet jag inte, men sedan dyker övriga familjemedlemmar upp i Fårnäs, Laxarby, där Anders gifter sig med änkan Ingeborg Andersdotter, det verkar som om de får dottern Lena 1776 (felskrivet 1766), alternativt så hade Anders med Lena sedan tidigare. Sedan får de sonen Jon (han finns i födelselängden).
Jag är ganska säker på min identifiering att det är samma familj som dyker upp i Laxarby, även om jag aldrig hittat någon vigselnotis.
 
Nu undrar jag vad Anders ursprung kan ha tänkats varit. När han gifte sig första gången kom han från Säfviken, det finns ett Säfeviken i Laxarby, kan det ha varit det (i så fall var han bara dräng där, pga att han ej syns där 1757) eller finns det någon annan kandidat?
 
Jag hoppas att någon har något intresse av detta.
 
Att jag hittade faniljen här var en ren slump då jag studerade Näs i hfl.
 
Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
/Martin