NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-18
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2002-06-18, 20:34
Hej Laila!
 
Jag är en ättling till Gertrud Nilsdotter och Per Henriksson genom deras dotter Marit som var min farmors mor. Dessutom härstammar jag från Gertrud Nilsdotters oäkta dotter Lisa Stina Persdotter Nyström (oangiven fader).  
Jag har sett din efterlysning ett tag men ville forska lite ytterligare innan jag svarade, då jag stod just i begrepp att forska på Gertrud Jonsdotters anor.  
 
Det var märkligt att se din efterlysning under Kristinehamn efter släktingar. Bakgrunden till min kommentar är följande: Sedan 2 eller 3 år sedan har vi ett ca 100 år gammalt brev, avsänt från Regineborg till Ekshärad. Det blev återfunnet i trossbotten när vi gjorde om i vårt gamla hus i Ekshärad. Där får vi bl.a. veta att Karin Persdotter fick återse Ekshärad ännu en gång - tycks ha varit omkring 1897? Brevet är skrivet av en av hennes döttrar.  
 
Brevet gjorde mig intresserad och jag hade i våras funnit familjen i Kristinehamn i SCB:s utdarg ur församlingsboken och hade bestämt mig för att ta reda på alla ättlingar efter Karin Persdotter - då jag fick se din förfrågan.  
 
Jag har så pass mycket information att detta inte ryms inom anbytarforum. Skicka ett mejl istället till : bjorn.sonesson@spray.se
 
Kan också tillägga att jag funnit en annan släkting - en amerikan i Minnesota - som härstammar från en bror till Marit och Karin. Dessutom finns det ytterligare två släktforskare som härstammar från Marit.  
 
Jag har därför lite lösa tankar att vi skulle träffa allihopa vid något tillfälle och utbyta erfarenheter och idéer.  
 
mvh Björn
 
P.S. Per Henrikssons anor har jag utforskat tidigare - de leder t.o.m. till Västergötland och Mariestad och till finska släkter som t.ex. Hakkarainen!