NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2015
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2015-02-16, 19:32
Björn Sonesson:
Tack för dessa goda observationer. Men objektiv forskning saknas på grund av de gamla förlegade förhållningssätten som styr än idag. Jag själv menar att med moderna värdegrunder kan man inte se identitet som att vara del av grupp, varken folkgrupp eller ras. Identitet måste först utgå från den inre identitet som utgörs av de förmågor som skapar individen som en självständig människa. Det är strävan efter den yttre identiteten som skapar alla våra fanatiska problem idag. Jag ogillar i allra högsta grad den stämpling som gjorts av både NM och Gottlundianan. Att så lättvindigt påföra en stor del av våra anhöriga finska släktnamn är ett övertramp i klass med judestjärnorna på 1930-talet. Det skapar en oriktig klassifiering (Gottlund kan med rätta kritiseras).  
 
Ett lärarexempel från Överbyn 1951: Min mor gillade inte uppdragen jag fick när hon hittade hundrakronorssedlar i mina byxfickor. Läraren delade (efter dispyten med henne) upp oss på skolgården i rasgrupper. Jag hamnade ensam i gruppen finnar. Sen kallade han fram mig till katedern, tog mitt huvud i fast grepp och vred runt det med så hårt grepp att det knakade ont och förevisade med elak röst den finska rastypen och dess utmärkande karaktärsegenskaper. På hemvägen beklagade jag mig för Lennart som tröstade mig med orden ja men då är du ju duktig med kniv och hemma berättade jag detta och fick reda på hur det egentligen var med släkten samt också med Gottlund och hans apostlar. Några mer kuriruppdrag för läraren behövde jag inte göra. Avstämningen av släkthistorien via kyrkoböcker tog tid för mig och att reda ut lärarpåståendet. Det goda en sund släktforskning ger är insikten att våra anor är från så oändligt många individer och att var och en av dessa anor har haft så många egna förmågor och strävanden att respektera för egen del utan att behöva bli sammanfösta i en grupp eller under ett felaktigt släktnamn.
 
Jag tar alltså avstånd både från NM-etnologer och skogsfinneiseringen. Däremot vill jag inte förneka den faktiska förekomsten av alla enskilda eller att uppskatta var och en som individ med det unika liv var och en har haft.