NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2015
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2015-03-21, 14:53
Det du skriver Jan-Erik Björk är på inget sätt i någon detalj något nytt varken för mig eller många andra. Men det verkar som om du tror du har kommit på något. Det finns i dina skrivningar ofta en brist, som jag ser det, när du inte lämnar någon plats för alternativa tolkningar av förhållanden och som har rått i min hembygd. Den auktoritära synen på befolkningen som du återkommande presenterar innehåller en attityd av kategorisering som jag tar klart avstånd ifrån. Jag kan förstå om behovet av att se människor som kollektiv tillhörande viss etnicitet, ras och grupp i tänkandet som finns hos vissa ideologier som marxism och andra ismer med kollektivtänkandet främst och som motsätter sig synen på människor som fria unika individer. Jag har hela mitt liv intresserat mig för det som är personforskning snarare än släktforskning, mina erfarenheter är att det finns det mycket att beklaga i de ensidiga beskrivningarna. Jag har växt upp i socknen Vitsand med dess och grannsocknarnas historia och har intresserat tagit del av den faktiska kunskapen där på 1940-talet och framåt i besöken hos personerna där. Dock stötte jag aldrig på namnet Jan-Erik Björk där. Det finns åtskilliga andra sanningar och åtskilliga fler exempel och perspektiv från faktiska människor att ta upp som inte omfattas av Finnsams och Jan-Eriks Björks sätt att beskriva en tid som varit. Du inför även här grupp mot grupp. Du skriver De satt ...
 
Beträffande ditt sätt att dra ut ett med flit inlagt ord som bete för dig så är inte förekomsten av ordet tillräckligt för att tillskriva mig epitetet okunnig. All tidigare kultur utanför de fastboende bönderna område hade en nomadiserande roll och så också med den som inkom till Finland österifrån. Jag har ju inte gått in på några specifika alls. Men om mitt inlägg av dig knyts till just de svedjebruk som kom upp på 1600-talet här så är det fel. Exakt alla var dessa inte. Att göra om bygdens hela historia utifrån ett skogsfinneperspektiv är bara att beklaga. Det är ett missriktat extremt synsätt enligt mig.