NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2015
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2015-03-24, 09:49
Mina inlägg är ingenstans personliga påhopp. Däremot blir jag påhoppad med påståenden att jag skulle ha gjort inlägg och som feltolkas. Jag har ingenstans skrivit om den skogsfinska kulturen eller utvecklat något resonemang därom och om en ännu äldre nomadkultur. Detta tolkades direkt som okunnigt av Björk. Jag har sysslat med person och släktforskning med respektive individ i centrum och efterlyser en mer nyanserad syn på individerna i min egen släkt än detta vilken grupptillhörighet de har. Trodde vi detta nya millennium hade kommit så långt det skulle kunna vara möjligt kunna komma bort från detta.  
 
Och Alf Wikman, med all respekt för din mening, feltolka mig inte du heller och blanda inte in något att det råder någon motsättning mellan Lena och mig. Hon har ingenstans anfört något ovidkommande eller delat in personer efter grupp. Jag ansluter mig ju helt till vad hon anför och hon är kunnig på sin tidsaspekt, det ser du om du läser igenom mer noga. Jag är också född i socknen och född i Gunsjögården, sedan gammal finns det påståenden inlagda här om den byn som inte stämmer. Samma gällde det tvärsäkra uttalandet om Åsteby.  
 
Läs gärna vad som mina inlägg handlar om och att ursprungsbefolkningen fanns här redan under 1500-talet. Bemöt mig i sak med kunskap härifrån och inte med omskrivningar. Bygden har en äldre historia och en berättartradition som också borde kunna respekteras av de från annat håll i landet.
Med vänlig hälsning
Björn Enghol