NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2015
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2015-03-24, 15:33
Lena Nalmo
Du skriver att du aldrig träffat mig. Men visst har du det. Jag minns mycket väl dig, var du bodde och din släkt, samt kusin Inger och dina egna anor. Du skriver att du under dina 25 år av släktforskning aldrig träffat på mitt namn. Då är vi inne på ca 1990 och då hade jag väl i huvudsak avslutat min släktforskning. Men nog ser du mitt namn om du läser detta forum och går tillbaka till dess första år och ca 2000 i grannsocknarna. Även har jag på andra ställen då velat lösa problem som exempelvis Ulf Berggren ställts inför. Du skriver om Åsteby och Överbyn och undrar om min släkt. Läser du verkligen vad jag har skrivit just nu och här så har jag med Jöns Markusson, han som var häradshövding och under tidigt 1600-tal byggde upp Åsteby bruk, Fryksdalens första järnbruk, som hade smedbostäder i huslängan där från 1611 och på den holme i oset som redan hade kvarn och såg. Jag gjorde min forskning utifrån annat håll än mitt släktskap här, men efter år av person och historieforskning tog jag även tag i denna mindre viktiga del som mina egna anor utgör. Jag insåg att berättelserna som jag utgick ifrån även hörde ihop med de anor som respektive har. Det släktträd som gäller för min familj har jag mycket noga utrett och rättat från felskrivningar. Det omfattar 48 generationer vilket blir till en ofantligt stor massa anor som är sexsiffrigt. Jag har inget behov av att undanhålla något men i sådana komplexa tal kan jag inte dela upp människorna i grupper, en personlig uppfattning som jag har rätt att ha. Det kan då också vara svårt att bara begränsa sig till ett enda århundrade eller två där där som Finnkultur och Torsby kommun har fastnat. Där finns förstås mycket av bra uppgifter, jag är väl medveten om det eftersom jag själv varit medlem där under tiden före er andra som skriver här. Att jag inte fortsatte detta medlemskap beror på att min uppfattning allt mer sa mig att detta var ett alltför enögt perspektiv och att det inte rimmar med mina värderingar. Till dem hör intresset för alla människor i en bygd. Minns dig än idag Lena, där på östra sidan vägen. Ha det bra!