NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 juni, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 juni, 2011
Skrivet av: Eva Karlsson skrivet 2011-02-07, 14:39
Tack Carl-Johan för dina upplysningar om gården Säffle och för den vackra bilden på mangårdsbyggnaden, där min farmor troligen bodde under åren som lantbruksinspektor åt sina föräldrar. År 1887 gifte hon sig med Olof Öström (kyrkoherde i Siljansnäs fram till sin död 1928). Kerstin Lundin Öström uppfann 1907 en diskmaskin som hon tog patent på, men allt sjabblades bort på grund av oklar juridik.Hon drev också hushållsskola i prästgården i Siljansnäs under ett antal år. Jag är väldigt nyfiken på min driftiga farmor , hennes föräldrar spegelfabrikören Johan Fredrik Lundin (f 1823) och hans maka Gustafva Fiktelius (f 1815)bosatta i Karlstad och deras fem döttrar samt lillebror Karl Fredrik. Karl Fredrik blev känd genom att han blev utsatt för Sveriges första brevbomb 1904, vilket finns beskrivet i bl a Aftonbladet av Herman Lindqvist.
Nu undrar jag var platsen för spegelfabriken låg i Karlstad.
Och även var deras bostad i Karlstad låg enligt husförhörslängden 2 roten Nr 25.
Jag håller förstås med dig Björn om att gårdshuset bör räddas till eftervärlden!  
MVH Eva Karlsson f Öström