NULL Skriv ut sidan - Aktuelle kildeutgaver for Båhuslen i norsketiden

Anbytarforum

Titel: Aktuelle kildeutgaver for Båhuslen i norsketiden
Skrivet av: toreher@online.no skrivet 2003-08-07, 16:59
Et slikt arrangement i Göteborg ville nok være en god anledning til å presentere nye kildeutgaver for Båhuslens norsketid. Det er kanskje fortsatt opphavsrett til utgaven av Røde Bog, selv om det snart er gått 100 år siden H.J. Huitfeldt-Kaas' død. Boka ble blant annet trykt opp igjen på 1950-tallet. Du burde kontakte Riksarkivet i Oslo først, selv om jeg antar at de vil gi deg samtykke. Skriver du Anders av sakefallslistene fra årene til og med 1658 eller kun fra tiden etter? Kanskje alle koppskattemannallene for hele Båhuslen fra 1645 egner seg for en kildepublikasjon? Jeg har tidligere lagt ut koppskatten 1645 for Herjedalen på min webside, http://www.vigerust.net under Jord, Herjedalen. Her kan leserne se hvilken informasjon denne kilden gir, og denne kildetypen er mye brukt i Norge. Det skulle være raskt og lett å skrive av alle koppskattemanntallene for hele Båhuslen og utgi dem i bokform. Men kildeutgaver mener jeg trykt form, ikke internettform, fordi brukerne (slektsforskerne) også trenger trykte kilder.