NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-03
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2006-09-27, 21:06
Gun!
 
Vad bra att du tog upp det här med den oäkta dottern Ulrika. I Agneta Olofssons bok föds hon 31/10 1790. Christina Jonsdotters man dör 26/1 1790. På Kurt Anderssons hemsida står inte Ulrika som oä, hon har även en far (jag minns inte namnet på honom) Allt verkade så konstigt! Blev Christina Jonsdotter gravid strax efter makens död eller var det maken som var fadern och han tvärdog just då barnet avlats? Jag försökte hitta giftermålet med Ulrikas påstådde fader, men förstår nu att något sådant blev aldrig av, då han blev befriad från faderskapet.  
 
Jag hade däremot vilda problem att hitta Per Anderssons födelseplats. Av någon anledning hittade jag honom inte i födelseboken. Däremot verkade han ju ha en anknytning till Gumboda. Svaret på hans födelseplats fick jag på en förfrågan här för några år sedan. (Jag har ännu inte kollat upp den uppgiften i födelseboken)
 
Beträffande Lucia Isaksdotter och Lars Anderssson, så var det även bra att du tog upp det, för jag undrar faktiskt om det är fler än jag som hamnar med flera av sina rötter hos detta par?
 
Min farmors mormors mormors föräldrar var just detta par, likaså min mans farmors morfars (Anders Johansson f.1760 Gumboda 10) farmors mors föräldrar, likaså min mans farfars morfars mormors fars föräldrar.
 
Detta blev så kul för mig då jag jämt trott mig bara ha Ångermanländska rötter och blev då släkt med min man, som har sina rötter i Nysätra och socknarna däromkring.
 
Lite funderingar bara om släktforskning :-)
 
Ann-Mari