NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 april, 2014
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2014-04-21, 21:34
Tackar. Ja, det är mycket tänkande som inte syns i min utredning, och som jag tänkte att det tar jag upp om någon undrar. Så bra att du undrar.
 
Nu fanns det ju flera som hette Zakarias denna tid och kan vara möjliga fäder. Jag har kollat mantalslängderna för Nysätra och för denna tid hittat två som passar i ålder: Zakarias Persson i Edfastmark och Zakarias Andersson i Skinnarbyn. Nu är det många som inte syns i mantalslängderna, så någon säker metod är det inte.
 
Förhören hölls hemma hos någon bonde, och barn från näraliggande gårdar och byar fick pallra sig dit. Hertsånger ligger nära Nybyn, Ånäset och Skäran. Kålaboda ligger nära Risvattnet och Stranden. Edfastmark och Skinnarbyn, där Zakarias Persson och Zakarias Andersson bodde, ligger över milen från Hertsånger. Förhöret med Johan skedde 1673 i Kålaboda (hos Mats Jonsson), och i Kålaboda bodde ju även ZJ. Så hellre son till ZJ än till de två andra.
 
Så här ser förhören ut för de som kan vara barn till ZJ. Födelseåret är beräknat och förhör och plats inom parentes):
 
Karin    född 1654 (1665 Nyby)  
Anders  född 1658 (1669 Ånäset)  
Malin   född 1662 (1672 Risvattnet, men står att hon är från Kålaboda)  
Johan   född 1663 (1673 Kålaboda)
Brita   född 1666 (1675 Nybyn!)  
Olof    född 1667 (1679 Kålaboda, hos ZJ)  
Kerstin född 1670 (1681 Kålaboda)
Jon   född 1671 (1682 Risvattnet)  
Nils   född 1675 (1685 Råningen, men står att han är från Kålaboda)
Karin   född  1677 (1686 Kålaboda)  
Staffan född 1680 (1691 Stranden - Zachris Johanss(ons) i Kålabodha)
Jöns   född 1681 (1693 Kålaboda)  
Malin   född 1685 (1697 Kålaboda - Zachris Joh. dotter)  
 
- Brita (1666) förhördes 1675 i Nybyn, så henne är jag lite osäker på, men det ska finnas en (ogift) syster Brita till både Johan och Staffan, så hon får tills vidare passera som dotter i Kålaboda.
 
Brita är en pusselbit i det hela:
 
Hos Staffan Z, som övertog Kålabodahemmanet, fanns i husförhöret (1720-1778) Nysätra AI:1/s48 en syster Brita, sannolikt ogift eftersom hon inte kallades hustru, och som markerats död. Judica 1727 dog en Brita Zachrisdotter på Nybyn 61 år (Nysätra C:2/s55). Om det är samma Brita som ovan, så stämmer dödsåldern för en gångs skull. Hon verkade befinna sig i Nybyn just då, så det kanske var en annan Brita.
 
Den 18 maj 1699 var Johan Zachris syster Britha i Swarttiärn dopvittne till Olof Nilsson barn i Fjällbyn (Lövånger C:1/s25). Även här en ogift syster. Zakarias Persson i Edfastmark hade en dotter Brita, men hon var gift i Estersmark vid den här tiden.
 
Johan Zakariassons barn som jag hittat med hustru Brita hette: Nils, Zakarias, Anders, Katarina, Per, Johan, Olof, Jon(as), Brita, Jöns och Malin. Väldigt samstämda namn med ZJs barn.  
 
Tills vidare tror jag mer på ZJ som far än (åtminstone) de andra två Z. Om det finns något som talar mer för en annan far till Johan, så tar jag tacksamt emot det, naturligtvs.
 
(Meddelandet ändrat av evaw 2014-04-21 21:35)