NULL Skriv ut sidan - Fredrik Nilsson Bagge F 16461224 och Elisabeth Larsdotter Wandelin D 1731

Anbytarforum

Titel: Fredrik Nilsson Bagge F 16461224 och Elisabeth Larsdotter Wandelin D 1731
Skrivet av: Leif Skoglund skrivet 2004-09-27, 10:40
Jag heter Leif Skoglund och bor i Gbg. Jag är född i Brastad och mina förfäder härstammar från Holma Säteri.
Jag har under några år släktforskat och läst en del om Stångenäs och Härnäsets historia.
Den första adeln kom till Holma Säteri i slutet av 1400-talet. Det var den danske adelsmannen Henrik Henriksson Friis,f omkring 1465 och d efter 1494, som gifte sig med Katarina Engelbrektsdatter  och mantalskrev sig på Stångenäset och flyttade till Holma Säteri.
Adelssläkten på Holma Säteri hade anor i tre kungahus, det norska, det danska och Folkkungarna genom Birger Brosa.  
Holma Säteri blev Norges viktigaste Säteri vid den här tiden, ända fram till 1658, då Bohuslän övergick till Sverige vid freden i Roskilde.
Peder Bagge gifte sig med Karen Pedersdtr Rytter, Karen?s andra gifte, och blev därmed ägare till Holma och Torreby. Peder blev adlad 21 juni 1582. Peder var fogde i Viken vid denna tidpunkt. Holma blev under Peder Bagges ledning ett av länets största gods.
I Brastads nya kyrka hänger Peder Bagges epitafium som är ett minne från gamla kyrkan, där det en tid tjänstgjorde som altartavla.
Stångenäs och Härnäsets historia är mkt intressant och omfattande.