NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2013
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2013-02-07, 14:27
Jon Olofsson i Rödå, Umeå, har någon en aning om när han dog?
 
Jag har inte de exakta sidorna till hfl och db här just nu (kan ta fram senare), men det här är i alla fall grundfakta:
 
Jon Olofsson föddes enligt diverse hfl i Umeå 1695, troligen i Rödå och son till Olof Jonsson (död cirka 1708) och hustru Lucia (död 1729, gift minst två gånger), och bodde sedan i Rödå och var gift med Malin. Denne Malin dör samtidigt med två av hans barn i Augusti 1743 och db identifierar henne som Malin Jonsdotter, 51 år gammal vid sin död. Jon gifter om sig med en annan Malin, som i sin tur dör 1778 och visar sig heta Malin Nilsdotter, född 1694 vars föräldrar är obekanta. I hfl så bor de i Rödå fram till 1760-talet då de flyttar till Håkmark 3 (finns i hfl) och sedan efter ett tag flyttar tillbaka till Rödå och bor hos Jons son Carl Jonsson. Där står de i hfl som slutar 1767, men försvinner sedan såvitt jag kan se. Malin Nilsdotter verkar fortfarande vara i Rödå när hon dör, och troligen har Jon Olofsson dött före henne, men inte heller det är klart.
 
Är det någon som stött på denna Jon Olofsson i db eller hfl vid sin död? Jag verkar inte kunna hitta honom varken i db i Umeå eller Degerfors än så länge... Teoretiskt skulle han kanske kunnat flytta ut (han hade säkerligen släktingar i Lycksele efter dottern Anna gift i Siksele tex) men det verkar inte helt troligt. Db för andra hustrun säger att han blev blind om min snabbtolkning var korrekt...
 
(Meddelandet ändrat av sgelow 2013-02-07 14:29)
 
(Meddelandet ändrat av sgelow 2013-02-07 14:46)