NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 juli, 2011
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2010-03-20, 09:31
Hej alla! Jag söker inte en namngiven socken, utan jag är ute och fiskar helt i blindo. Jag söker en familj, som jag inte vet nästan någonting om-lite som en nål i en höstack! Min förfader Erik Olofsson, gifte sig ca 1717 (han betalar lysningspengar 1716 i Ytterlännäs (Y), men ingen vigselnotis) med min anmoder Barbro Persdotter från Torsåker (Y). Erik var änkling, och hade två söner med sig, Johan och Mårten. Eriks första fru hette Karin Mårtensdotter och var från Gamlakarleby i Österbotten, och uppenbarligen var hon död före 1716. (Det framgår 1745 då Johan redogör för sitt arv.)
Men var och när? Och var var sönerna Johan och Mårten födda (antagligen någon gång runt 1710-talet)?
Eftersom jag inte ens vet hur gammal Erik var, eller om han var från Sverige eller Finland, så är jag tvungen att höra om det finns någon där ute som kanske stött på den här familjen, för någon av händelserna (vigsel, dop, begravning) måste ju finnas någonstans! Men jag vet som sagt inte alls var jag skall leta, så jag försöker längs med hela Norrlandskusten.
Tacksam för alla tips och råd jag kan få i den här saken!
Mvh
Monica