NULL Skriv ut sidan - Modig Sven i Västerlanda.

Anbytarforum

Titel: Modig Sven i Västerlanda.
Skrivet av: Elizabeth Nolfalk-Jorwén skrivet 2005-08-24, 00:26
Hej Sten,
 
jag kollade i Släktdatas register för Krokstad och fann en Ingeborg Jakobsdtr, död 1785 och boende på Nordby Övre. Dock var denna kvinna då 65 år och Sven borde vid denna tidpunkt endast vara ca 25 år! Dessutom dör hon innan flickorna föds!
Tyvärr finns inga hfl för Krokstad före 1803 (på Genline) vilket gör att jag inte kan kolla upp henne närmare.
 
Med tanke på att Svens hustru Mareth var född i Västerland samt att första (?) barnet Gundla/Gunilla var född ca 1790-92, kollade jag vigselboken för Västerlanda. Hittade inget trots att jag letade på åren 1784-1794. Inte heller Släktdata hade något.
 
Jag tittade även i födelseboken för 1795-96. Det föds endast 1 Catharina 1795, och det är Sven Modigs dotter. Det föds 2 st Johanna 1796, Sven Modigs och Anders Esbjörnsson's.  
Bägge döttrarna har Mareth som angiven moder.
 
Så jag vet inte riktigt hur denne Sven i Krokstad hänger ihop med Ingeborg och deras 2 döttrar. Jag kan inte hitta någon koppling i alla fall utan det som finns i Västerlanda är enbart Sven & Mareth.
 
Så till sist, sökte även på DIS och hittade då att dottern Johanna, f 1796, fick 9 barn (2 pojkar, 9 flickor) med Sven Andreasson Loo, f 1795 i Västerlanda. Barnen födda 1821-1838 i Västerlanda.
(Men detta visste du kanske?)
 
mvh
Eliza