NULL Skriv ut sidan - Reer Björnsson, lagrättsman från Nösnäs, Norums socken

Anbytarforum

Titel: Reer Björnsson, lagrättsman från Nösnäs, Norums socken
Skrivet av: Are S. Gustavsen skrivet 2001-10-02, 18:11
Hei!
 
Eivor, jeg håper du kan lese de artikler som Anders refererer til. Dette da bl.a. Nordstrøm (har kun hans artikkel fra Vikarvets Årsbok 29, 1976-77 (Lysekil 1979), s. 70-76) foretar en meget grundig drøfting av de foreliggende kilder.
 
I denne artikkelen fremgår det blant annet at det hersker stor tvil rundt hvordan den mulige forbindelsen var mellom Haluard Bi?rsson aa vapnn, nevnt i live 10. mai 1529 (DN III 1118), samt omtalt (trolig som avdød) St. Mikkelsdag 1563 (avskrift fra 1700-tallet), og den senere Jerp (n. adelens hylling 1582), og den (ikke samtidige kildebelagte) Helge, som kan utledes av et brev av 4. mai 1621, hvor Jon Hellesson i Kärslätt ønsker å beholde utmark til Kärrslätt, slik det var i hans fars tid.
 
Jeg har ikke funnet noen referanse i Nordstrøms artikkel til noen Jerp Hellesson/Helgesson. Jeg regner derfor med at navnet Jerp Helgesson som du presenterer (Eivor) er feil for den Jerp Jonsson (Bjørn) som ved Roskildefreden skal ha fremvist et adelsbrev far 1457 og fremla en ættlegg for å vise hvordan han skal ha tilhørt denne adelsslekten. For dette oppgri Nordstrøm kilden Bohusläns kopiebok s. 918, uten at dette er noen fullverdig referanse, dog altså ikke noen samtidig dokument.
 
I sitt svar til deg har vel også Anders kommet i skade for gi en referanse til Jerp Helgesson som du introduserer, der det rette vel skal være Jon Hellesson/Helgesson.
 
Allikevel må jeg si meg enig i Anders tilnærmingsmåte. Han avviser det du har publisert. Gjerne blankt, men ikke ubegrunnet. Ved å lese bl.a. Nordstrøms nevnte artikkel vil du se at du kommer med en rekke koblinger mellom personer uten å gi verken bevis eller belegg for dette. Jeg ser at du viser til Ödsmåls hembygdsböcker og noen anetavler, men du gir ikke grunnlaget for de slutninger som der er gjort, ei heller gir de nøyaktige nok referanser til de kilder du henviser til.
 
Jeg håper ikke at du blir nedstemt av dette, da det er viktig å være eksakt i behandlingen av disse spørsmålene. Og når du selv avslutter ditt innlegg med Öppet för diskussion!!, har du invitert Anders Rydberg til å gjøre nettopp det han med rette gjør, avvise det som avvises kan, og gi referanse til hvor du kan lese om dette. Det verste er kanskje at det er fullt ut lov for Anders å være bergsäker i akkurat dette svaret til deg, da bevisbyrden faktisk faller på den som presenterer en genealogisk sammenheng, i dette tilfelle deg.
 
Dette er en spennende slekt, så jeg håper vi kan fortsette å diskutere den. Jeg er også takknemlig for litteraturreferanser utover hva Nordstrøm har skrevet.
 
mvh Are