NULL Skriv ut sidan - Reer Björnsson, lagrättsman från Nösnäs, Norums socken

Anbytarforum

Titel: Reer Björnsson, lagrättsman från Nösnäs, Norums socken
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2001-10-08, 13:33
Hej Are,
 
På sidorna 57-58 i boken Ödsmål. Glimtar ur en sockens historia, av Arne Bergermo (nytryck år 1985) kan man läsa att den ena av gårdarna i Västra Berg, Ödsmål, år 1659 ägdes av Cappelanen Her Claus Torgierssön som blev komminister i Säve år 1657. Claus Torgierssön ägde även gården Byn i Ödsmål. Om Byn och Västra Berg lär han ha hävdat att de äro fritt frälsegods, som följt hans fäder i trenne led. Claus far var borgmästaren Torgier Erichsen i Marstrand. Enligt Bergermo förefaller det som att gårdarna Byn och Västra Berg kommit i Claus Torgierssöns släkt någon gång strax efter år 1573, dvs under slutet av Marstrands storhetstid på 1500-talet, då sillen gick så rikligt till.
 
Jag nämner detta med tanke på Marstrands-kopplingen och på namnlikheten. Kanske är denne Torgier Erichsen släkt med den Torger Torgersson m fl som Du nämner i Ditt inlägg av den 4/10?  
 
Jag vill också bestämt minnas att endera Helge Järpsson (död 1701, son till Järp Helgesson i Kärrslätt) eller dennes son Per Helgesson (1655-1734) i Starrkärr, Ödsmål, för sin moders räkning betalade en skuld som hon hade till en borgmästare i Marstrand. Kanske gällde saken en gammal arvstvist? Återkommer gärna till detta om det kan vara av intresse för Dig. Jag har läst om det i någon artikel, troligen skriven av Nordström. Har dock inte tillgång till mina handlingar för närvarande.
 
MVH,
 
Christian