NULL Skriv ut sidan - Sven oscar alexandersson

Anbytarforum

Titel: Sven oscar alexandersson
Skrivet av: Anna-Carin Betzén skrivet 2005-04-12, 23:32
Agneta,  
Jag ser att du inte fick något svar på din fråga från den 11 oktober. Det finns några olika CD-skivor som är bra för att få ingångar till kyrkoböckerna; exempelvis en CD med Sveriges befolkning 1890, en med befolkningen 1970 och en med 1980, och en skriva med svenskar som dött 1947-2003. Dessutom finns en CD med register över svenska emigranter, och skivor som behandlar boende i en del stockholmsförsamlingar. De här skivorna kan beställas bl.a. från Rötter-bokhandeln, men har du tur så finns de kanske på ditt lokala bibliotek.  
 
När man väl vet var en person befann sig vid en viss tid (genom CD-skivor, familjebibel, eller på annat sätt) är det dags att gå till kyrkböckerna och följa personerna i husförhörslängder, födelse-, vigsel- och dödböcker, in- och utflyttningslängder m.m. Dessa finns på mikrofiche och kan lånas hem från SVAR mot avgift (biblioteken har läsapparater som man kan använda om man inte har någon själv). Man kan även skaffa ett abonnemang på Genline (möjlighet att läsa avfotograferade kyrkoböcker i datorn) för kortare eller längre tid. En bättre beskrivning av metodiken hittar du på Rötters sida Så börjar du släktforska, där finns en kortkurs med introduktion till släktforskning, ordlistor och annat användbart (hmm, jag borde nog själv läsa mer där vid tillfälle!).  
 
Många bibliotek har någon dator särskilt för släktforskare, med en eller flera CD-skivors material inlagda, och dessutom ibland med abonnemang på Genline. De brukar också ha mikrofiche med de lokala församlingarnas kyrkböcker (och naturligtvis böcker om släktforskning också).
 
Ursäkta om det här blev för grundläggande; jag har inte klart för mig hur långt du själv har kommit i ditt eget sökande.