NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2013
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2013-03-27, 07:22
Hej Margaretha,
Så trevligt att äntligen få kontakt med en avlägsen släkting med anor i By. Min farmors anor i By var bland det första jag gav mig på, som ny släktforskare på 70-talet. Nu har jag insett att det finns mer att hämta i denna socken. Så jag gör nya försök.
Din anmoder Margareta Ersdotters dödsnotis var värdefull, eftersom den bekräftar efternamnet Gabrielsdotter på vår gemensamma anmoder Anna. Margareta Ersdotters syster Anna Ersdotter avled redan 1739 - och då hade man ju inte börjat med de långa levnadsbeskrivningarna i socknens dödbok.
I Margareta Ersdotters dödsnotis står det helt klart boende och inte Goude. Namnet Gabriel är ju ovanligt i trakten. Det användes bl a i vallonsläkten Pierrou. Den Johan Gabrielsson du funnit vid Valla bruk tycks vara född i Horndal 1679 som son till en Gabriel Mikaelsson född 1652. Denne var i sin tur son till en Mikael Göransson Tysk med hustru Ingrid. I det fallet ser det inte ut att röra sig om valloner.
Faddrarna Per Clemetsson och Clemet Andersson vid dopet 1674, som du nämner, var faktiskt mina anor. Per Clemetsson var född ca 1652 och bergsman i Fornby. Fadern Clemet Andersson var smed/bergsman (och i ett tidigt skede troligen soldat. Jag har inte spårat denna gren till valloner.
Har du för övrigt lyckats lösa Erich Olofsson Trafvares ursprung?  
Hälsningar/Paul