NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 september, 2013
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2013-03-28, 09:58
Hej,
När Erich Olofsson Trafvare med familj dyker upp i husförhörslängden under Fornby runt 1677 placeras han sist i byn. Alldeles under denna familj i husförhörslängden finns en svårläst text på latin. Jag tycker det står något liknande Fu/ata Parent.. vilket skulle betyda en hänvisning till föräldrar. Kan det betyda att Erich Olofssons föräldrar tidigare stått för gården?
Uttrycket 'ánte fáta paréntum lär betyda före föräldrars död. Men jag tycker inte det ser ut som exakt den formuleringen.
När jag sedan läst mantalslängderna för Fornby och By socken hittar jag Erik Olofsson Trafvare med hustru första gången 1676. Detta trots att paret fått barn i Fornby såväl 1673 som 1674. Mantalslängderna förutsätter ju att de bokförda haft inkomster. Paret kan ju faktiskt varit utan inkomster en period fram till 1676, eller är noterade utan namn på någon av gårdarna i byn.
Från och med 1676 finns dock Erich Olofsson Trafvare med familj på sista gården i mantalslängderna under Fornby.
Intressant är att fram till 1670 förekommer en Olof Andersson med hustru på den platsen i mantalslängderna. Åren 1660-1669 ser det i mantalslängderna ut som om det är Olof Anderssons hustru med son som bebor gården. Under dessa år placeras gården sist i längden under Fornby. År 1653 förefaller det som om gårdarna har annan placering i mantalslängden. Då skrivs Olof Andersson som blind. Om detta är samme Olof Andersson som till och från förekommer fram till 1670 kan det ju innebära att den blinde gårdsinnehavaren varit blind och själv inte haft några inkomster?!  
Skulle det kunna vara så att Erich Olofsson Trafvare var son till Olof Andersson? Om Erich Olofsson försvann till det militära runt 1669 förklarar ju det varför han försvann ur mantalslängderna ett antal år. En hypotes värd att undersöka vidare?
Har också noterat att i bänklängderna för By kyrka (C:1 sid. 132-137) att Erik Olofsson Trafvare år 1672 hade placering vid bänkrad 23 långt bak i kyrkans nedre plan. År 1677 var han uppflyttad till kyrkans läktare bänkrad 3. Någon som kan tolka detta? Eller är det utan betydelse?
Mvh/Paul