NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 augusti, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 augusti, 2014
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2014-01-17, 14:13
Eftersom jag tidigare på Anbytarforum efterlyst information om min anfader smeden Claes Hansson i Kyrkbyn, tycker jag det är på sin plats att förmedla lite nya uppgifter om denne man och hans familj. Claes Hansson kom till By med sin familj ca 1685 och avled 1695. Han blev känd/ökänd för såväl sin smidesverksamhet som för lönnkrogen, som tidvis även hölls öppen på söndagar. Han och hustrun Anna hade minst fem döttrar som gifte sig och bildade nya familjer i By. Det lär vara många som härstammar från dem.
Släktforskaren Göran Ekberg sände mig för 10 månader sedan ett tips om att Claes Hansson förekommer i domböckerna åren 1685-90 och då bl a strider om köpet av sin fastighet i Kyrkbyn. I domböckerna kallas han hammarsmeden Claes Hansson Styfwer.
När jag idag sökte efter smeder och namnet Styfver fann jag spår i riktning mot Haraker socken norr om Skultuna. Och mycket riktigt. I Haraker föddes Claes Hanssons döttrar Margareta 1669, Karin (min anmoder)1670 och Anna 1677. I Haraker under Svanå Bruk finner man också hammarsmeden Hans Styfwer åren 1668-1679 med hustru. Därefter försvinner paret ur mantalslängderna. Hustrun till Hans Styfwer noteras som gammal 1778 och skattebefrias. Det framgår också att paret har ytterligare minst två söner Christian och Johan Styfwer, som också var verksamma som smeder.  
Med vänlig hälsning/Paul