NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2015
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2014-08-23, 10:04
Vi är många som i detta forum försökt reda ut ursprunget för borgaren och skomakaren Johan Strandman som dog i Lidköping 1765. Jag har själv tidigare fört fram ett spår till Otterstad - som dock visat sig vara fel. Nu har jag ett nytt spår, som jag tycker ser ganska trovärdigt ut.  
Johan Strandman var gift med Britta Mellberg (dotter till borgaren och hattmakaren Jonas Mellberg och Beata Schröder). Deras första son döps till Jonas (efter morfar)1752. Första dottern döps till Annika 1754. Andra dottern döps till Anna Beata (efter mormor)1755. Och andre sonen till Magnus 1761.
När man studerar födelsböckerna aktuella år kan man notera vissa återkommande faddrar. En Sven Månsson är fadder vid dopen 1752, 1755 och 1761. Dvs vid tre av fem dop i familjen. Tittar man sedan vidare på dopen i familjen Sven Månsson/Annika Andersdotter finner man samma kopplingar. Vid ett dop hos borgaren och skutskepparen Sven Månsson 1746 är lärodrängen Jan Strandman fadder. 1750 är gesäll Jan Strandman och jungfru Britta Mellberg faddrar i samma familj. Och 1756 är mäster Strandman fadder.
Paret Sven Månsson och Annika Andersdotter gifter sig i Lidköping 1738. I den delvis förstörda husförhörslängden 1738 (bild 9) finner man något intressant. Det är ett hushåll för wacktekarl Måns Jonssons enka Annica och upptar en son Sven Månsson och dennes nyblivna hustru Annika samt ytterligare en son JOHAN.
Änkan Annica är sannolikt den Annicka Bengtsdotter som avlider 1745 19/11 60 år gammal. Hon är sannolikt änka efter den Måns Jonsson som avled i Lidköping 1728 11/2.
Tittar man på de förnamn som förekommer i familjerna Johan Strandman och Sven Månsson finns två gemensamma nämnare; Annika och Magnus. Magnus är samma namn som Måns. Såväl Sven Månsson som Johan Strandman har valt namnet Magnus till sina andrasöner samt Annika till sina förstadöttrar.
Jag tycker att många indicier pekar på att Johan Strandman är den son JOHAN som förekommer i husförhörslängden 1738, som son till Måns Jonsson och Annika Bengtsdotter. Han skulle i så fall varit född 1725 7/4 och döpts till Johannes. Innebär i så fall att noteringen om 42 års ålder i dödboken 1765 inte stämmer. Å andra sidan är ju två års felmarginal ganska försumbar.
Måns Jonsson förekommer i mantalslängderna för Nya Staden i Lidköping åren 1720-1728 och kallas båtsman. Jag har inte funnit någon vigsel för honom och Annika Bengtsdotter.  
Är det någon annan forskare kring släkterna Strandman, Mellberg och Schröder som tittat närmare på denna indiciekedja?
Med vänlig hälsning/Paul Neptune