NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-17
Skrivet av: Jan Ek skrivet 2002-10-17, 00:18
Förutom ett direkt svar till Hasse jag redan skickat vill jag lägga till några kommentarer till antavlan för Gustaf Adolf Hell, om flera skulle vara intresserade av denna släkt.
 
Sigrid Sofia Hell (min fm) dog 20/1 på Björkgården i Mariestad, och begravdes 4/2. Uppgiften från SdB måste därför vara väldigt fel. Kan sådana fel bli rättade i senare versioner av CDn? Någon som vet?
 
I Gustaf Adolf Hells andra gifte med Hilma Andersson föddes totalt fyra barn, förutom Sigrid Sofia också:
Hanna Charlotta Hell född 23/11 1898
Arvid Edvard Hell född 16/4 1901
Gustaf Hilmer Hell född 28/6 1904
 
Enligt ett folkbokföringsutdrag från Pastorsämbetet i Lyrestad daterat 26 apr 1983 var giftemålet mellan Gustaf Adolf och Hilma 1/3 1896. Mormonernas register på internet säger det samma. Är 13/9 hämtat från vigselboken?
 
Stor tack Hasse för ditt nedlagda jobb, jag fick många nya anor att jobba vidare med, och samtidigt en bekräftelse på många egna resultat. Också några uppgifter som skiljer och som jag vill kolla igen.
 
När det gäller min tidigare fråga om uppdelningen av kyrkoböckerna för Lyrestad i Öster- och Västerliden har jag funnit svaret själv. Detta är geografiska områden som delar socknen i två delar, och i två parallella serier av böcker. Förteckningar i Hfl talar om vilka rotar och gårdar som tillhör respektive serie.
 
Mvh Jan