NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-17
Skrivet av: Björn Spångberg skrivet 2002-10-24, 20:10
Jag bör apropå mitt inlägg ovan från den 19 oktober tillägga att Lars Olofsson och Ellika Olofsdotter vigdes i Lyrestad år 1710 den 11 december. Lars (Lars Olufsson) står i vb som dräng i Siggarud och Ellika (Elicka Olufsdotter) står som piga i Råglanda (Roglanda).
Apropå ovan nämnde Conrad Falkenberg och hans koppling till finngården Siggarud i Lyrestad läser jag följande i boken Finnerödja (red Sixten Rönnow) : Om finneinflyttningen på Tiveden berättas i ett av Hova Tingslags protokoll rörande jorderannsakning av den 30 juni 1684:?Konung Karl IX lät inkomma tvenne finnar, den ene benämnd Anders Finne, vilken klev upp i en gran i Vallsjö-skogen på berget, där man såg över all marken, och som han fann där idelig graneskog, sade han sig där vilja bliva, begynte så att avsvedja marken, varefter sedan växte upp ydeskog (dvs tät småskog) och så björkeskogen vilken av granen förkväves, som senast uppväxer och behåller överhanden?. Detta yttrande framfördes av Skagersholms ägare landshövding Henrik Falkenberg, som ytterligare tillfrågades av domaren, vem som hade givit finnen lov att svedja. Han svarade konung Karl IX, varav konkluderades att skogen varit kronans. Brukspatron Falkenberg ville emellertid göra gällande, att skogen jämte torp och torpeställe tillika med byn av Kungl. Maj:t försålts till hans fader Conradt Falkenberg och alltså genom köp alienerats (avsöndrats) från kronans mark.
Beträffande uppgifter om finnbosättningar i Lyrestad har jag i tidigare inlägg refererat till boken Det skogsfinska kulturarvet. I denna bok finns en Sverigekarta med skogsfinska bosättningar utsatta och jag ser nu att även Råglanda i Lyrestad finns med på denna karta.