NULL Skriv ut sidan - Mårdaklev

Anbytarforum

Titel: Mårdaklev
Skrivet av: Torbjörn Nilsson skrivet 2015-01-30, 17:27
Hej Björn!
Jag tror du är på fel spår. Du har antagit att Johannes var f i Mjöbäck 1797 och son till Carl Larsson i Getås. Den Johannes Carlsson du talar om var född 22/4 1793 och han gifte sig med Britta Håkansdotter på Nöden under Lida Övre i Mjöbäck. De bodde sedan på olika platser i Mjöbäck och han avled 23/11 1849 på Horsöden under Knapasjö.
 
Johannes Hult var född i Mjöbäck, men inte i socknen utan i pastoratet. I inflyttningsnotisen 1817 anges han vara född i Älvsered, alltså annexsocknen till Mjöbäck och den ende Johannes som passar där är Johannes Bengtsson f 15/9 1797 i Ulvanstorp. Han blev soldat för Hults rote (Hult i Gunnarp, Röshult, Bråtås och Tranered i Mårdaklev) den 18/5 1816 och bosatte sig då på Hägnatorpet under Hult Övre i Gunnarp. Hemmanet Hult låg precis på gamla gränsen mellan Sverige och Danmark och detta hade fått till följd att gården hörde till Mårdaklev och Kinds härad skattemässigt, men till Gunnarp och Årstad härad kyrkligt.
Jag vet inte hur mycket du vet om Hult och hans båda kvinnor, men alla tre verkar ha varit i klammeri med rättvisan. Christina Persdotter och Johannes Hult blev tilltalade för otillåten sammanflyttning och blev tvungna att gifta sig. Efter Christinas död flyttade Hult ihop med Britta Andreasdotter, som tidigare suttit på fängelse för giftblandning och skörlefnad (lättsinning levene). År 1836 kom de båda i kontakt med den beryktade stortjuven Henrik Borg och tilltalades för diverse stölder i både Halland och Västergötland. Borg greps just på Hägnatorpet, hemma hos Johannes Hult.
 
Jag har inte lyckats hitta vart Hult och Britta tog vägen. Jag har heller inte hittat vart deras barn tog vägen. Yngste sonen Lars Magnus vistades på okänd ort i slutet av 1800-talet. Eftersom du är ättling till Hult känner du väl till vart något av barnen tog vägen. Det hade varit intressant att ta del av det du vet.
 
Med vänlig hälsning
Torbjörn Nilsson