NULL Skriv ut sidan - Nårunga

Anbytarforum

Titel: Nårunga
Skrivet av: Ann-Charlotte Lindberg skrivet 2011-05-10, 18:34
Hej Solveig och Lotta!
 
Tusen tusen tack för de spännande uppgifterna, som jag fått. Skönt att slutligen få ett slut på de felaktiga födelseuppgifterna, som förföljer Anders hela livet.  
 
Hade precis kommit till flyttuppgifterna i Torpa B:1 bild 98, till Bredared 1845, där det fortfarande var fel uppgifter om när han föddes. Skall nu följa honom baklänges.
 
Det var ju verkligen oturligt, att när födelsegifter och tidigare namn fanns med i tre st generalmönstringsrullor,GMR, så var de felaktiga.
 
Nu måste jag fråga Dig Lotta Nordin. Är Du släkt här, då det förhåller sig som så att,
 
 
Anders Dahl, soldat 1144, vid Vedens kompani, Älvsborgs regemente, född 1821 gifter sig för andra gången med  
 
Sara Maja Svensdotter. född 1846 i Eriksås soldattorp Bredared, död Östra Haga 8, Borås 1919. Hennes fader var
 
Sven Andersson Dahl, soldat 1144 vid Vedens kompani, Älvsborgs regemente, född 1806 Eriksås soldattorp, Bredared, död 1849, Kärret Bredared. Sven Dahls hade en broder
 
Elias Andersson Nord, soldat 1123 vid Vedens kompani, Älvsborgs regemente, född 1805 i Gravryd, Bredared, död 1855  Borås. Fader till Sven och Elias var
 
Andreas Olofsson Bäck, född 1742, Tradared, Torpa, soldat 1144 vid Vedens kompani, Ålvsborgs regemente, död 1806, Seglora, Hans fader var
 
Olof Eriksson Björkdahl, soldat 1140 vid Vedens kompani, Älvsborgs regemente, född 1742, Trandared, Torpa, död 1806, Seglora. Hans fader var
 
Sven Eriksson, född 1712 Hellered, Sandhult, död 1771, Äspholmen, Sandhult. Inget militärt här. Hans fader var
 
Sven Olofsson
 
Tillbaka till
Elias Andersson Nord, som hade en son
 
Johannes Anders Nordin, född 1830  Seglereds soldattorp, Seglora, död 1900, Falköping-Ranten. Han hade en son
 
Frans Oscar Nordin, född 1863 Jönköping, död 1912 Falköping-Ranten, som var gift med
Elin Charlotta Berglund, född 1877 Bosebygd, Nykyrka, död 1967, Lund. Deras dotter
 
Ruth Nordin född 1905 Falköping-Ranten, död 2002 Lund gifte sig med  
 
Gustaf Strömbäck, född 1897 Fränninge, död 1978 Lund
 
Ruth och Gustaf är mina föräldrar.
 
Det var långt och invecklat. Kommer Du in här någonstans??
 
Kvällshälsningar
Ann-Charlotte