NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-februari-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-februari-23
Skrivet av: Thage Petrusson skrivet 1999-01-01, 21:37
Det äger sin riktighet att vi upprättat ett antal register över Otterstad och Senäte på Kållandsö, ön omfattade som bekant två församlingar fram till 1850-talet.
Dödboken är registerad fram till 1761, omfattnig allt som står i dödsnotisen, på så sätt kan man skapa rigister på födelse, föräldrar, yrken och gårdslängder, långt före kyrkbokföringen, ända fram till början av 1600-talet. Dessa register kan vi sedan samköra med de avskrifter som samtidigt utförts över mantals, skatte och boskapslängder. Älfsborgs lösen och Läckö räkenskaper med avlöningslister ger också många uppgifter. Alla dessa register har gett oss en bra bild av boende på Kållandsö för 300 år sedan.
Sedan har jag registerat ca 30.000 personer i släktforskningsprogrammet DISGEN, på så sätt är släktforskningen klar när jag kopplat alla boende på ön till rätt gård (torp). Från DISGEN kan jag sedan lyfta ut (om jag vill, inte nödvändigt) det jag vill till ex Word i form av text eller RTF format. Går också bra att lyfta ut till Exel om man vill skapa, register med diagram, staplar o dylikt.