NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-februari-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-februari-23
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2000-02-23, 17:14
Otterstadforskare! Vid genomläsning av avskrifterna av församlingens kyrkböcker, som Susanne Svernhagen och Christer Svensson lagt ut på nätet, upptäckte jag en familj som intresserar mig mycket, och som jag undrar om någon kan ge ytterligare upplysningar om.
 
Det gäller Mattias Friberg och Brita Catharina Henriksdotter Schefman, som får barn enligt födelseboken mellan 1771 och 1790. De bor först vid Läckö, sedan som torpare i Lilla Stubbe. Var och när är de födda och var och när dör de? De finns inte i dödboken. Dottern Susanna Friberg dör dock i församlingen 1836 som 59-årig piga och fattighjon. Vad hände med övriga barn?
 
Vid de äldsta barnens dop kallas, enligt avskriften, Mattias Friberg för glasförman vilket jag tolkar som glasför-man snarare än glas-förman (jämför glasförare = glashandlare). Det finns en tysk släkt Schieffman/Scheffman som är verksam som glasblåsare och spegelmakare nere vid glasbruket i Perstorp (L) under första halvan av 1700-talet, och min tanke är att Brita Catharina tillhör den släkten. Glasbruket lades ner på 1760-talet och de anställda spreds över landet.