NULL Skriv ut sidan - Otterstad

Anbytarforum

Titel: Otterstad
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-10-24, 09:31
Under årens lopp har det i detta forum publicerats forskning kring släkten Strandman i Otterstad. Jag har en anfader Johan Strandman som var skomakare och borgare i Lidköping och avled där 20/10 1765 med angiven ålder 42 år. Vi är många som sökt denne Johans Stranmans/Strandmans bakgrund, utan att lyckas.
Jag har nu funnit att en son Johannes föds i Otterstad 3/12 1722 som son till soldaten Johan i Lian. Jag vill påstå att soldaten Johan är identisk med Johan Strandman som förekommer i Otterstad vid denna tid - boende vid Storegården eller Lian. Har någon annan noterat en son Johan/Johannes Stranman född 1722??? Han tycks inte ha dött ung och heller inte gift sig i Otterstad. Vet någon var denne man tog vägen? Kan det vara min anfader som sedan hamnade i Lidköping?
På olika platser på nätet förekommer information om släkten Strandman i Otterstad. Bland annat påstås att Johan Bengtsson Strandman först var gift med en Kristina Eriksdotter och sedan (1733) gifte sig med Ingierd Andersdotter. Jag har dock inte funnit bevis för att Johan Bengtsson Strandman varit gift med någon Kristina Eriksdotter och jag misstänker att han var gift med Ingierd Andersdotter redan omkring 1720. De var åtminstone gifta 1731 då Ingierd anges som mor till sonen Anders. En indikation kan också vara att dottern Brita född 1727 undertecknar bouppteckningen efter Ingierd Andersdotter 1767 (nummer 848). Inget annat barn nämns.
På nätet förekommer också en påstådd son Anders född 1729. Det året föddes en dotter Annicka.  
Vidare noteras i födelseboken en dotter Elin född 1730 med en far Johan Strandman och en moder Karin Larsdotter. Jag vill påstå att detta rör sig om en helt annan Johan Strandman/Stranman som bodde i socknen.
Är det någon som känner till mer om allt detta? Är jag helt fel ute?
Mvh/Paul Neptune