NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 9.12.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 9.12.2000
Skrivet av: Owe Fanqvist skrivet 2000-08-27, 09:17
Hej,
Under mina eftersökningar i Övre Ullerud i Värmland så hittade jag anan Trädgårdsmästaren Nils Sundberg, född 17210907 i Otterstad och död i Rud, Övre Ullerud 17950208. I nekrologen står det mycket av intresse och mina frågor är ifall någon känner till denne Nils och hans föräldrar samt om uppgifter finns om Stora trädgården vid Läckö slott.  
 
I nekrologen står det:  Trädgårdsmästaren Nils Sundberg född år 1721 7 sep uti Otterstads  
församling, Kålands Ö och Wäster Göthland af fadren skräddaren Olof Nilsson och mod h  
Ingeborg Olofsdr, af hwilka han upfostrades och lärde att läsa. Blef antagen, som lärling uti den  
Stora Trädgården wid Leckö Slott, 1741, förblef derstädes några år, och begaf sig sedan hit till  
Wärmeland. Blef Trädgårdsmästare på Hammarsta 1750, flyttade derifrån til Höglunda, der han  
1754 träde i äktenskap til en öwerlewande Enka, lefde här något öwer 40 år och aflade 5  
söner och 2 döttrar, af hwilka 3 söner äro döda. Från Höglunda flyttade han till Gylleby, derifrån  
til Uddeholm, widare ifrån det stället til Munkforsen, och derifrån til Rud, under sin levnadstid derstädes har han besörgt om Trädgårdsskötselen på Ransäter, och jämwäll /gordt annat som ... ... skapats biträde??/. Communicerad 6 jan, sjuknade 30 jan, dödes 8 feb, begrofs 15 feb.
 
Hälsningar
Owe Fanqvist